מאמריםפרשת השבוע

הסוכה: מסע לגילויו מחדש של הטבע האמיתי שלנו. 

סוכה - מרחב להתבוננות עצמית, התבוננות פנימית וגילוי מחדש של המהות האמיתית שלנו.

הסוכה: מסע לגילויו מחדש של הטבע האמיתי שלנו. 

בתוך כל ‘הרעש’ וההמולה של חיינו המודרניים בקלות יחסית ניתן לאבד קשר עם הטבע האמיתי שלנו. אנחנו חוזרים ו’מסתבכים’ ברשת של לכאורה אחריות, הסחות דעת וציפיות חברתיות ולעתים קרובות שוכחים את מהות ערכי הליבה שלנו ולחיות בהלימה איתם ועם עצמנו המדוכא והמניפולטיבי. עם זאת, ישנן מסורות וטקסים עתיקים שיכולים לשמש תזכורות חזקות להתחברות מחדש לאני האותנטי שלנו.

‘הסוכה’

משכן ארעי שמשמש (מצווה)בחג הסוכות היהודי כבית, הסוכה מסמלת את מסע הגילוי המחודש בזמן החדש שהתחיל עם ראש השנה בתוספת סמליות העמוקה של ארבעת המינים (הצומחים על המים) והסכך גג הסוכה המנותק ממקור צמיחתו. כיצד ובאיזה אופן ארבעת המינים והסוכה יכולים להנחות אותנו בהשבתו של הטבע האמיתי שלנו?

הסוכה כסמל.

הסוכה היא התגלמות ‘הארעי והארעיות’. ‘הסוכה’ הינה תזכורת מטלטלת לכך שהחיים עצמם הם זמניים וקיצרי מועד, שבריריים ופגיעים ולכך שההצמדות שלנו לנכסים חומריים, לבטחונות ולמבנים חברתיים הם ברי חלוף. על ידי השהייה שלנו בסוכה (בפועל ותודעתית) אנו מעודדים להרהר בקביעות בקיומנו ולהסיט את המיקוד שלנו אל מה שחשוב באמת – המהות הפנימית שלנו, בהשקעה בנצחי מול השקעות החולף ובמאכזב.

ארבעת המינים, צמחים על המים:

בסוכות אנו מוצאים את ארבעת המינים – האתרוג – פרי עץ ההדר, הלולב (לב עץ התמר), 3 הדסים משולשים ושני ענפי (בדי) ערבה. כל אחד מהמינים הללו מייצג היבט אחר של הווייתנו, ומנחה אותנו לקראת מודעות עצמית וצמיחה רוחנית.

1. האתרוג:

האתרוג מסמל את הלב המייצג את הרגשות שלנו ואת ליבת הווייתנו. כשם שלאתרוג ניחוח נעים ומראה יפה האתרוג מזכיר לנו לטפח את הרווחה הרגשית שלנו ואת הזכות לטפח מערכות יחסים חיוביות. האתרוג מעודד אותנו להביע אהבה, טוב לב וחמלה כלפי עצמנו וכלפי אחרים, מטפח קשר עמוק יותר עם הטבע האמיתי שלנו. מתי היית מאוהב לאחרונה, במי ובמה???

2. לולב (ניצן ענף התמר):

הלולב מייצג את עמוד השדרה, המסמל את החוזק והחוסן שלנו. כשם שענף הדקל עומד ברוחות קשות, אנו נזכרים לטפח כוח פנימי, לעמוד זקוף מול אתגרים. הלולב מלמד אותנו לאמץ שינויים, לפתח כושר הסתגלות וגמישות נפשית ורגשית ועם כל הטלטלות להישאר נטועים בערכי הליבה ובאמונות שלנו (המקוריות לנו), למרות הנסיבות החיצוניות.

3. הדס (משולש):

ההדס מייצג את העיניים סמל הראייה תפיסת המציאות והכרה. כשם שלעלי ההדס יש ניחוח נעים אך הם ללא טעם, אנו מאותגרים ונזכרים לטפח בהירות ראייה והבחנה. ההדסים המשולשים מעודדים אותנו לראות מעבר לפני השטח, לתפוס את ‘המהות של דברים ואנשים’ ולפתח מודעות חדה לסביבתנו. דרך ההחזקה של ההדס וריחו, אנו זוכרים את חשיבותה של הסקרנות וחיפוש אחר ידע אמיתי ומשנה חיים בכדי להעמיק את ההבנה שלנו את עצמנו ואת העולם הסובב אותנו.

4. ערבה ( בדי ערבה):

הערבה מסמלת את השפתיים, מייצגת תקשורת והבעה. כשם שענפי הערבה גמישים ומתכופפים עם הרוח, אנו נזכרים לעסוק בתקשורת פתוחה וכנה. הערבה מלמדת אותנו את החשיבות של ביטוי אותנטי, שיתוף מחשבות, רגשות ורעיונות שלנו עם עצמנו ועם אחרים. על ידי שימוש בחוכמה ובחמלה בכוחן של המילים שלנו, נוכל לטפח חיבור, הבנה והרמוניה במערכות היחסים שלנו.

הגג סכך המנותק מהקרקע:

גג הסוכה – הסכך, המנותק בכוונה ממקור צמיחתו, משמש מטפורה עוצמתית לחיבור מחדש עם הטבע האמיתי שלנו. הסכך מזכיר לנו להתנתק מהשפעות חיצוניות ולחצים חברתיים שעלולים להפריע ליכולתנו לבטא את האני האותנטי שלנו. כשם שגג הסוכה מסוכך באופן שהוא ‘פתוח לשמיים’ הכוכבים נראים מבעד לסכך וצילתה מרובה מחמתה, הסוכה מעודדת אותנו להיפתח לשפע האפשרויות ולפוטנציאל האינסופי לשמיים שבתוכנו.

ישיבה בסוכה

על ידי ניתוק מהרעש והסחות הדעת של העולם, אנו יוצרים מצב וסיטואציה קיומית של מרחב להתבוננות עצמית, התבוננות פנימית וגילוי מחדש של המהות האמיתית שלנו.

לגלות מחדש את הטבע האמיתי שלנו.

הסוכה, ארבעת המינים והגג – הסכך המנותק מהקרקע ומאפשר הצצה לשמיים מציעים לנו הזדמנות עמוקה לחקר עצמי ולצמיחה. על ידי אימוץ ה’ארעיות’, טיפוח הרגשות שלנו, חיזוק החוסן שלנו, טיפוח החזון וטיפוח תקשורת אותנטית, נוכל לצאת למסע לקראת גילוי מחדש של הטבע האמיתי שלנו. באמצעות תהליך זה של גילוי עצמי אנו בהחלט יכולים ליישר את הפעולות, הערכים והאמונות שלנו עם האני האותנטי שלנו, מה שמוביל בהכרח לקיום מספק ותכליתי יותר.

בסיכומו של דבר, בעולם מלא בהסחות דעת ולחצים חברתיים, ‘הסוכה’ משמשת תזכורת עוצמתית להתחבר מחדש לטבע האמיתי שלנו. באמצעות הסמליות של ארבעת המינים והגג המסוכך בסכך המנותק מבקרקע והמאפשר הצצה לכוכבים ולשמיים, אנו מודרכים לקראת מודעות עצמית, צמיחה רוחנית וגילוי מחדש של האני האותנטי שלנו. כשאנחנו מטיילים בסוכה, מחבקים את הארעיות, מטפחים את הרגשות שלנו, מחזקים את החוסן שלנו, מטפחים את החזון ומטפחים תקשורת אותנטית, אנחנו מתחילים ליישר את חיינו עם המהות האמיתית שלנו. אנחנו מתחילים לחיות בהרמוניה עם הערכים, התשוקות והקריאה הפנימית שלנו.

הסוכה מזמינה אותנו להרפות מהמסכות שאנו עוטים, מהציפיות החברתיות שמגבילות אותנו ומהפחדים שמעכבים אותנו. חג סוכות מעודד אותנו להיכנס לתוככי תחנת הכוח האותנטי שלנו, לאמץ את מי שאנחנו (יהיה מה שיהיה) ולהביע את עצמנו ללא היסוס או פשרות.

על ידי השקעת עצמנו במעון הזמני הזה, אנו יוצרים מרחב מקודש להתבוננות עצמית, התבוננות פנימית וחיבור רוחני. אנו מתנתקים מהרעש והסחות הדעת החיצוניות, מאפשרים לקול הפנימי שלנו להישמע, ומנחים אותנו להבנה עמוקה יותר של עצמנו.

בגילוי מחדש זה של הטבע האמיתי שלנו, אנו מוצאים תחושה של מטרה, משמעות והגשמה. אנו מנצלים את המתנות והכישרונות הייחודיים שלנו, תורמים לעולם בצורה אותנטית ומתואמת למהות הליבה שלנו. אנו הופכים לסוכנים של שינוי חיובי, הפצת אהבה, חמלה והבנה בכל מקום אליו נלך.

חווית הסוכה לא רק מטפחת את הצמיחה האישית שלנו, אלא היא גם מחזקת את הקשר שלנו לקולקטיב. כאשר אנו מתאספים עם בני משפחה, חברים ובני קהילה בסוכה, אנו מזהים את החיבור ההדדי של כל היצורים. אנו מבינים שמסע הגילוי העצמי שלנו אינו נפרד מהצמיחה והרווחה של הסובבים אותנו.

הסוכה, על ארבעת המינים וגג הסכך שלה, משמשת כזרז רב עוצמה לגילוי מחדש של הטבע האמיתי שלנו. זה מזכיר לנו לאמץ את ארעיות, לטפח את הרגשות שלנו, לחזק את החוסן שלנו, לטפח חזון ולטפח תקשורת אותנטית. באמצעות תהליך ‘סוכה’, אנו יוצאים למסע טרנספורמטיבי המיישר את חיינו עם האני האותנטי שלנו, המוביל לקיום משמעותי ותכליתי יותר.

אז, בואו ניכנס לסוכה של גילוי עצמי, נחבק את חוכמת ארבעת המינים והגג עם המצע המנותק מהקרקע, בעודינו יוצאים למסע עמוק לגילוי מחדש של הטבע האמיתי שלנו.

רזיאל פריגן

רזיאל פריגן הינו סופר, הוגה קיומי ופרשן. מייסד המרכז הטיפולי אבחוני קבלי 'ReviveLife' ושיטת האקסתרפיה. מדריך רוחני ויועץ אישי.

מאמרים קשורים

Back to top button