מאמרים

בית ספר לחיים

רוצים ילדים טובים, רוצה בעל אוהב, רוצה אישה אוהבת? המאמר הזה בשבילכם!

אחת הדילמות המשמעותיות שמעצבות את חיינו ומנהלות לנו את סדר היום הגורלי הוא היחס של אבא שלנו אלינו. עד כמה הצלחנו לעורר את אהבת האב, האם היינו אהובים על אבא? האסון האישי שממוטט אותנו כבוגרים זו התובנה שאבא לא באמת אהב אותנו, לא היינו ראויים לאהבתו. בדיעבד אנחנו מבינים שכל התנהגותינו בילדות ולאחר מכן כבוגרים הושפעה ממצב היחסים ומהזיקה הזו אל האב.

יעקב אבינו גיבור הפרשה הקודמת (ויצא) מנציח את אהבתו הכואבת והדומעת לרחל אהובתו ומתנחם בבנם המשותף יוסף. בנסיון למנוע ממנו מיוסף ויותר נכון מעצמו את השבר בהלקח ממנו אהבת חייו הוא נותן ליוסף את כל כולו, ובעיקר את קנייני הנפש. הוא מייחד אותו כממשיך הוא נוהג בו כבר מהילדות המוקדמת כבמלך הוא תפארת האב הוא נפשו ובו הוא רואה את עתידו.

אולם יוסף לדאבנו אינו היחיד הוא בעל כורחו נאלץ להתמודד עם עוד 10 אחים דעתנים על תשומת הלב. הוא מרגיש שמציאות חייו הטרגית נכפתה עליו אולם הוא לא מוצא את הדרך לפייס את דעת אחיו ולהביא אותם להבנה שהוא לא באמת קשור לעוול הרגשי הנגרם להם מצד האב האבל, הוא לא רק שאינו צד אלא אדרבא הוא כל כולו כמה ועורג לאהבת אחיו. גם הוא הבן האהוב חש את מה שהם חשים. הוא יוסף לא הבן אלא האדם ננטש על ידי אביו הוא סביל בכל הסיפור הזה של יעקב.

הטרגי שדווקא הוא יוסף המושא לאהבת אביו חש יתמות גם מאם וגם מאב. הוא מנסה לעורר את האב יעקב כאב המשפחה וכאב האוהב את ילדיו אולם כל נסיונותיו מתקבלים הצורה הפוכה מכוונתו. גם האחים מצידם מחפשים את הדרך אל לבו ונשמתו של האב לא לחכמתו ולא לנכסיו ולא להנהגתו כאב אלא לרגש האנושי הראשוני של כל ילד להיות אהוב ורצוי על אביו אולם הנסיונות כושלים. יעקב לא מתעורר האהבה והריצוי שלהם לא מדיגים את התוצאה והם מחליטים על החרפת הצעדים ומחליטים שהאשמה אינה באב ביעקב אלא ביוסף, הם רואים בו האחראי למצב הבלתי נסבל והבלתי נסלח והפתרון היחיד שהם מוצאים בנפשם הוא לרצוח את יוסף. חייו של יוסף מעמידים כל אחד ואחד מהם בסכנת חיים חיים והם מחליטים לקיים בו ‘דין רודף’.

דילמת החיים בבית הגידול של משפחת יעקב חושפת יסוד נפשי בנפש האנושית את הצורך בדמות אב מדריך מכוון ובעיקר אוהב. ההתערצות (נתיב, ערוץ) הבוגרת של הצורך הקמאי ראשוני הזה באה לידי ביטוי באדם הבוגר בהתאקלמות שלו לחברה ולתרבות בה הוא גדל ובפועל. משפיעה על בחירותיו האישיות במקצוע לחיים ובעיקר על שלמות הנפש. דילמות בלתי פתורות עם דמות האב באות לביטוי בסטיות השונות מהנורמה החברתית, בהתנהגות עבריינית ובהתמכרויות. במקרים פחות קשים הביטוי המיידי הוא בחוסר יזמות אישית ועסקית רצון להשביע רצון, וצייתנות עיוורת כדרך.

רוצים להציל את הילדים שלכם מפני עצמיכם מהנכות הרגשית שלכם ויצירת דור שני ולפעמים גם דור שלישי ורביעי לתוצאות של אב מפלה ואב לא אוהב תשקיעו בלאהוב את האימא, כן. את האימא של הילד. חוסר אהבה לאחד הילדים או בכלל לילדים שלך, שלמענם אתה מוכן לעבוד 18שעות בימימה ולהמציא להם כל מה שיחסר להם ויותר הוא ביטוי והשלכה של מצב היחסים של האימא.

רוצה ילדים טובים תשקיע באימא לרווחתה ואושרה. רוצה ילדים מחונכים, ילדים טובים ומצליחים תכבדי את האבא, תגרמי לו לאהוב אותך כמו שהוא אוהב את עצמו.

רזיאל פריגן

רזיאל פריגן הינו סופר, הוגה קיומי ופרשן. מייסד המרכז הטיפולי אבחוני קבלי 'ReviveLife' ושיטת האקסתרפיה. מדריך רוחני ויועץ אישי.

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

Back to top button