מאמריםפרשת השבועשיפור עצמי

זוגיות ויחסים || מהי הדרך לקבלת החלטות במצב של ערכים מתנגשים?

וַתֹּ֙אמֶר֙ לְאַבְרָהָ֔ם
מה היא אמרה לו? גרש האמה הזאת ואת בנה. למה, מה היא עשתה? כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק’! בראשית כא י.
איך מקבלים החלטות בנשואין? במצב בו ערכים חשובים מתנגשים אחד בשני ובאמת לא ניתן לקיים כו זמנית את שניהם. על מה מוותרים ואיך צריך הצד המוותר (המובס) לקבל ולחיות עם נזק בלתי הפיך לויתור על עצמו ועל הדברים החשובים לו? איך חיים ביחד אחרי ‘הפסד’ מבלי לשמור טינה כעס אצור ושנאה כבושה?

אברהם אבינו אוהב מאוד את בנו ישמעאל שהעניק לו את התואר המכובד ‘אבא’ הוא נותן לו את כל המרחב של ליבו עמוס החסד והאהבה. ולא רק את בנו הוא אוהב הוא אוהב את אימו הגר לא פחות ואולי דווקא בגלל אימו הגר הוא אוהב את ישמעאל לא פחות.

הגר היא לא עוד אמה בביתו הגדל וצומח של אברהם אלא עדות אילמת לגדלותו של אברהם. המדרש מוסיף לנו מספר פרטי רקע על סיפור המפגש של אברהם והגר היוצרים את הרקע להבנת ההתרחשות שלאחר הולדת בנה בנם. הגר היא ביתו של מלך מצרים, כן אותו מלך מהסיפור הקודם בו אברהם ושרה יורדים למצרים בעקבות הרעב, שרה נלקחת להיות אשתו של המלך ולבסוף מתגלה שהיא נשואה לאברהם, המלך פרעה מזמן את אברהם ומפצה אותו במתנות רבות על עוגמת הנפש שנגרמה לו ולאשתו שרה.

הגר בת התפנוקים של המלך שחיה ונושמת וגדלה ומכירה את הסיפור ואת היחס של אביה לאיש הנפלא אברהם מחליטה עם הגיעה לפרק הנשואין לוותר את מנעמי נשואין עם נסיך בן מלך ומבקשת מאביה ללכת ולהצטרף לביתו של אברהם אפילו במחיר של להיות אמה.

הדבקות והערצה של הגר באברהם מפרגנת לו והוא גומל לה ומביא איתה ילד לעולם הם מביאים יחד לעולם את ישמעאל

שרה גבירת הבית שמרגישה שינוי ביחס של הגר אליה יחס של גבהות הלב, ואולי שרה בחרה להיות הקורבן בגלל עקרותה וקנאה באם הצעירה שהביאה בן לעולם מאלוף נעוריה. שרה שומרת לה טינה אולם המהפך ביחסה של שרה מגיע לאחר שבשעה טובה היא נפקדת גם היא בבן זכר ומביאה לעולם את יצחק. שרה מבחינה שבנה התינוק חשוף למשחקים מסוכנים מצד ישמעאל, הוא יורה עליו חצים, כששרה שואלת אותו מה אתה עושה? הוא עונה לה אני צוחק איתו (סוף סוף הוא יצחק), שרה מבינה בחוש הנשי אימאי שלה שלא מדובר בעוד משחק ילדות מצידו של ישמעאל אלא במשהו עמוק יותר, בנסיון של ישמעאל לחסל את אחיו ‘ריבו’ ולזכות לירושת אברהם.

שרה אדונית הבית פונה אל אברהם במילים קשות וברורות ואומרת לו ‘חמסי עליך’ היא מצביעה עליו כאשם באסון המשמש ובא בין האחים ותובעת וחורצת זה או אני ובני או היא (הגר) ובנה. היא מציבה לו אולטימטום ברור, החלטה או שתפסיד אותנו.

אני מתאר לעצמי שאילו רגעים ושעות לא קלות ‘למלך האהבה’ מצד אחד שרה ומצד שני הגר הוא צריך להחליט בין השתיים, הוא לא רוצה לוותר על אחד מבניו, הוא אוהב את ישמעאל בכורו … הוא בדילמה מה הוא צריך לעשות? שתי הברירות העומדות לפתחו גרועות ונגיד שהוכ יקבל את בקשת שרה לגרש את האמה ואת בנה האם הוא באמת יוכל להציל את אהבתו לשרה כשהוא לא יודע מה עלה בגורל בנו ואימו-אשתו? אברהם יודע הייטב שבכל מקרה הוא מפסיד ובגדול הוא גם יודע שאין לו דרך לרצות את שרה, הוא תקוע!

ביאושו ובדידותו הוא מוצא נחמה באלוהים ומבקש ממנו הדרכה, הוא תובע הדרכה, הוא מכופף לגמרי את קומתו לפני האלוהים, הוא נכנע,הוא הפסיד את הקרב על האהבה, הוא בנה תאוריה שהאהבה היא התרופה לכל הבעיות ועכשיו האהבה הפכה לבעיה. הוא קרוע בין שתי אהבותיו ונתבע לוותר על אחת בשביל לזכות לאחת והיחידה. האהבה תובעת ממנו לראשונה משהו שהוא יותר חזק מהאהבה היא תובעת ממנו מסגרת לא אהבה משוחררת אלא הגבלה והעמקה והתיחדות. אברהם בפניה שלו לאלוהים מוצא את התשובה, עצם שאלת השאלה והעלאת הנושא היא המקור לתשובה, אלוהים עונה לו ‘כי ביצחק יקרא לך זרע’, פה למעשה נולד יצחק, נולדה דרך, פה הדרך של אברהם התפצלה והמשיכה ביצחק.

אהבה ללא תנאים אין לה כבר זכות קיום בפני עצמה אם אין לה את החסמים וההגבלות הנכונים. היא אומנם תופסת מרחב יצירה אולם היא נדונה להיות חסרת עומק. אברהם פותר את הדילמה באמצעות עקרון המיקוד היחסים בחלק בעל הסיכוי הגדול יותר לקיים את האהבה לאורך זמן ועם פוצנציאל עומק ביחסים ואפשרויות צמיחה אישיים מתוך זוגיות.

רזיאל פריגן

רזיאל פריגן הינו סופר, הוגה קיומי ופרשן. מייסד המרכז הטיפולי אבחוני קבלי 'ReviveLife' ושיטת האקסתרפיה. מדריך רוחני ויועץ אישי.

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

Back to top button