הכשרותחודשים

נולדת בחודש טבת, גלה מה זה אומר עליך.

האדם יגיע לשיאו רק כשיבין שאין לו ברירה, והוא חייב לפתח מהות פנימית משלו.

משמעות חודש טבת מזל גדי לפי הקבלה

‘המליך אות ע’ ברוגז וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם גדי בעולם וטבת בשנה וכבד בנפש’ –ספר יצירה פ”ה, משנה יוד.

טבת הוא שיאו של החורף המאופיין בקור גדול, ובמקומות מסויימים-בשלגים. על פני השטח העצים החשופים נראים כמתים. אבל בזמן שבמראיהם החיצוני הדברים קפואים, מתחת לפני השטח מתגלה עוצמה בלתי נדלית של כוח, אנרגיה עצומה המכונה – גדילה. זהו סודו של הטבע, אותה זרימה מלמטה, מתוך האדמה, מהמעמקים אל עבר הצמרת. גם באדם נמצא הכוח האדיר הזה והוא מתבטא בפעולות יניקה, אגירה ובשלב הסופי – בפעולת הצמיחה. מחד גיסא, מעמקי האדמה, ומאידך גיסא כמיהה אל הנשגב, אל האור והשמח, מעין פעולת המרה שהופכת חומר לרוח.

מאפיין נוסף של חודש זה הוא התחושה של ה”אין ברירה”, “אם לא עכשיו – אימתי”. זהו זמן של חרדה ופחד, של חשש שהחיים נמצאים בסכנת קיום, שאלמלא תוכנית קבועה מראש וסדר עדיפויות ברור בסולם ההתפתחות אי אפשר יהיה להתקדם לצעד הבא. ואכן, האדם יגיע לשיאו רק כשיבין שאין לו ברירה, והוא חייב לפתח מהות פנימית משלו.

על פני השטח, הביטוי של יליד החודש הזה הוא רווי כעס ורוגז. הוא אינו מסתפק בקיים ובשגרתי ומבקש לשנותו. בגלל הקושי להשיג את מטרותיו התובעיות הוא נותן לעצמו לא פעם להיגרר אחרי אחרים ולראות בהם מוצלחים וטובים יותר ממנו. הוא מזהה בעוצמת האחרים את הכוח שהיה רוצה שיימצא בו והופך קנאי, תכונה הגוררת אותו שלב אחר שלב לאבד את עצמיותו. הוא מפסיק לצמוח ולגדול, מתחפר בכאביו, ומאשים את סביבתו בייסוריו וביגונו.

הוא עלול להוביל את עצמו להתמוטטות, כי במקום להיכנס פנימה לעומק הנפשי, הוא מסתפק בקפיאה על שמריו, ובהתנהלות שטחית שאינה נותנת לו מנוח.

הוא רואה בניצחון – מטרה, שאליו הוא מכוון את כל הידע שלו, את תבונתו ויכולותיו הרגשיות והשכליות. יש בו תכונה של מלכות, של יחידנות, הוא חווה את חווית חייו תוך תחושה שהוא מיוחד, והוא עסוק בחיפוש אחר מיוחדותו.

יש לו צורך להעמיד דברים על דיוקם, ולשפוט את אלו אשר מנהלים את חייהם שלא לפי אמות מידה מקובלות. אולם בו בזמן, הוא מרשה לעצמו, לחצות את הקווים ולעשות דברים הפוכים לחלוטין, בלי לוותר על הבטוח והקבוע בחייו.

סיסמתו היא “הייה מציאותי”. יש לו אישיות של חוקר, הוא חודר אל הדברים מהחיצוני לפנימי למרות שבמהותו הוא רוצה את ההפך. יש לו צורך להתמצא עד תום בסביבתו, וכשהוא ממצה צורך זה, הוא מחפש סביבה חדשה. יש לו צורך קבוע בגירוי אינטלקטואלי, גם אם קניית החוכמה כרוכה בהתנסות כואבת.

הוא מסוגל לראות את החסרונות של הזולת ולתקן אותם. יש בו אחווה טבעית גדולה מאד, והוא נכון לעזור לזולת. הוא חבר טוב אבל ככל שהוא מתקרב לחבריו הוא מקבל אחריות גדולה יותר עליהם, ומנסה להשליט את דעותיו גם בדרך של כפייה.

הוא מגיב באיטיות, אבל כשהוא מגיב, פעולתו היא מעבר למצופה. אין הוא רוחש כבוד למבוגרים ממנו או לחלשים ממנו. וכשהוא מתרגז רצוי לשמור ממנו מרחק, תגובתו יכולה להיות קשה וכואבת.

הוא חווה את חווית חייו תוך תחושה שהוא מיוחד.

 

המלצות ליצירת סביבת חינוך תומכת

“דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל. יהי דן נחש עלי דרך שפיפות עלי אורח הנושך עקבי סוס ויפול רכבו אחור. לישועתך קיויתי ה'”.(בראשית מ”ט, ט”ז-י”ח)

 

האופי החורפי של בן חודש טבת, יוצר בו כבר מהגיל הרך, מופנמות, איטיות וחוסר ביטחון. לכן מומלץ לאפשר לו ביטוי אישי המעודד את התפתחותו באמצעות לימוד של מלאכות עדינות כגון: ציור, פיסול, עבודה עם חומרים שונים וכד’. ילדכם יאהב לבנות דברים מורכבים המצריכים תכנון וסבלנות, אל תנסו לשנותו. בשעות אלה הוא בונה את יכולת ההתמדה שלו. הוא פועל לאט אבל בטוח, הוא מים שקטים החודרים עמוק. נאמנותו לעקרונותיו, לרצונותיו ולשאיפותיו ראויה להערכה, לכן הרבו לשבח אותו, גם כשהתקדמותו איטית וכמעט לא נראית לעין. עליכם להבין מאין הוא בא ולאן הוא הולך, תהליך הצמיחה שלו נובע ממקומות עמוקים ומצריך פריצה ממעמקים.

אין כמוהו קנאי, קנאתו נובעת מהמחשבה שהאחרים טובים ממנו, שהטוב שבהם חשוב יותר מהטוב שנמצא בו. צריך לגדלו כאילו הוא בן יחיד, אחרת הוא ינסה למשוך תשומת לב בדרך של התנגדות לכם ולדרככם, או בהפרעות תכופות לסביבה אשר יגרמו לתלונות רבות עליו. ילדכם הוא הנסיך הקטן, וכך צריך לגדלו. אל תשוו אותו לילדים אחרים או לאחיו, השוו אותו לעצמו, ספרו לו מהן יכולותיו ואיך יוכל להוציאן אל הפועל, אל תשכחו לעודד אותו בכל הזדמנות. יש בו נטיה לווכחנות, הוא ירצה להוכיח שהוא צודק ולהראות מנצח, קבלו זאת. מוחו החקרני אוהב במיוחד את משחקי החידות והטריויה המעשירים את ידיעותיו ומקנים לו ראשוניות כמעט בכל ויכוח.

יש בו מן הכעס והרוגז היכולים להפוך בקלות לרוגז על עצמו, על שאינו מגשים את שאיפויות האדירות. לכן אם תראו אותו כועס, הזכירו לו מהן שאיפותיו, הוא יחזור מיד למסלול כדי לקיים אותן.

את המתח הנפשי הנוצר בילד זה, ניתן להפיג באמצעות מוסיקה לירית, המשולבת בנגינת חלילים וכלי נשיפה קטנים. שירי רועים ירגיעו אותו. הציפיות שלו מעצמו גדולות מציפיות הסביבה ממנו, והן שגורמות לעומס רגשי. אי הגשמת ציפיותיו יוצרת אצלו לא פעם תחושת מרירות. משמעות המרירות היא נסיונו לאסוף כוח, ולפלס לעצמו דרך חדשה מעומקי נשמתו. יש לו נטייה לזר ולשונה, הוא יאהב תרבותיות אחרות, למדו אותו שפות זרות שהשליטה בהן תסייע לו בבגרותו. ילדכם יוכל למצוא עניין בלימודי אסטרונומיה או בעתידנות, כיוון שהעתיד בשבילו הוא מציאות.

ילידי חודש זה מגלים לעיתים תכונות רוחניות, יש להם נטייה לצדק, שהיא פן נוסף ועמוק של אישיותם. הם יגנו על חלשים, יבנו אישיות חזקה בשביל להגן על נכשלים. אם כזה הוא ילדכם, תנו לו הזדמנות להתנדב, לעזור לאחרים, להשתתף בפעילות חברתית וכיתתית. יש בו את תכונת הרועה, מנהיגות שמבוססת על רחמים.

הוא טיפוס שלוקח לעצמו כל הזמן, צריך ללמד אותו לתת מתוך העצמיות שלו, ללמד אותו את פרושן של המילים כנות ושליטה עצמית, לחשוב לפני שמדברים או עושים. ללמד אותו שכוחנות מכל סוג אינה מקדמת את מטרותיו. לנסות לתעל את הצורך שלו בעימותים עם אחרים במאבקיו למען החלש ממנו. תנו לו להשתתף בחוגי “מחאה חברתית” מסוגים שונים. יש בו צורך להיות ראשון ומנהיג, אבל הוא אינו יודע איך לעשות זאת. הסבירו לו שדרך דאגה כנה לזולת הוא יוכל להתקדם ולהנהיג אחרים. הוא ניגש לאנשים בדרך עקיפה, למדו אותו שבאמצעות גישו ישירה הוא יכול להשיג תוצאות טובות יותר. הוא ילד מרדן שמטבעו מנסה למרוד בחוקים כדי לבדוק את תקפותם. כשלבסוף הוא מגלה את עצמו, אין כמוהו שמח.

 

ילדכם הוא הנסיך הקטן.

 

חיזוק יכולותיו של בן חודש חשוון על פי הקבלה

שמות ואותיות למזל וברכה – על פי הקבלה, לפי שיטת האר”י ז”ל, החודשים מבוטאים באמצעות שבטי ישראל. במשך הדורות נשמר הידע שהאישיות של ראשי השבטים הוציאה מן הכוח אל הפועל את המזל של החודש.

השמות הבאים משתייכים לשבט דן, המסמל את חודש טבת, ומשמשים כסגולה למזל וברכה לילדי חודש זה. ניתן להוסיפם כשמות שניים או כשם משפחה. ניתן להפוך את סדר האותיות בתוך שמות אלו. אם מחפשים שם לעסק שהוקם בחודש זה, שמות אלו מסוגלים להביא ברכה והצלחה. השמות הם: דן, חשים, מנוח, שמשון, צללפונית, נשין.

בכתבי המקובלים מובאות דוגמאות של דמויות, אשר מימשו במהלך חייהן את מלוא הפוטנציאל הנמצא במזל, וסמלים המייצגים יכולות אישיות.

המקובלים הבדילו בין יכולות פיזיות (חומריות/כלכליות) שסומלו באמצעות אחד ממלכי ישראל, לבין יכולות רגשיות אשר סומלו באמצעות נהר ונחל, ויכולות נפשיות (שכליות/רוחניות) אשר סומלו באמצעות אחד מנביאי ישראל.

התבוננות בהם מזכירה לנשמה את דרכה המקורית:

דצקיה (מסמל יכולות פיזיות), נהר מדבר, נחל גרר (מסמלים יכולות רגשיות), חבקוק (מסמל יכולות נפשיות).

כשבאים לבחור שם לילדי חודש טבת, המקובלים ממליצים להשתמש באותיות הבאות, לפי סדר עדיפות יורד. אותיות אלו מבטאות את התכנים הרוחניים של בן חודש טבת, ושילוב של לפחות אחת מהן בשם האדם משפיע ברכה ויוצר חיבור בין ממדיו השונים.

האותיות הן: ע, ב, י, ק, ע

 

חיזוק המזל – לצבעים יכולות להכניס את האדם להלך נפש מסויים.

בקבלה נמצא שימוש מעמיק בהתאמת הצבעים להלכי נפש ורוח.

ליליד חודש טבת מומלץ לשלב את הצבע הכחול מטלי בסביבתו הקרובה.

הכחול מחזק את יכולותיו הקוגניטיביות של יליד חודש זה ומגביר את יכולת הריכוז והעוצמה האישית.

מימד נוסף לחיזוק יכולותיו של יליד טבת, על פי המקובלים, נמצא באבני החן בחושן.

לאבן משויכות סגולות להצלחה חומרית, רפואה, שמירה והגברת יכולות הביצוע של האדם.

לאבן מיוחסת גם היכולת לאזן ולתקן את הראוי לתיקון בתכונותיו של האדם הנובעות ממזלו.

לילידי טבת מומלץ לענוד או לשאת את אבן הלשם (LIGURE).

 

תיקון המזל – לכל חודש יש מעלה ויש חסרון, לא פעם מופיע חסרון במזל שניתן לתקנו, לפי דעת המקובלים, באמצעות קריאת פרק מספר תהילים. פרקי תהילים מסוגלים ליצור רטט אנרגטי ולהשפיע השפעה מתקנת. הפרק משמש כתפילה לבורא עולם להצלחה ולרפואה שלמה. לכן, כשבן חודש טבת זקוק לברכה, לישועה, להצלחה ולרפואה, ולפעמים לנחמה, הוא יוכל למצוא סעד בקריאת פרק נ”ט (מומלץ לקרוא פעמים אחדות, מתוך כוונה והתרכזות בכתוב).

 

פתיחת המזל – ישנה פרשה בתורה הנקראת “פרשת הנשיאים”, העוסקת בקורבנות שהביאו 12 הנשיאים בחנוכת המשכן. המקובלים, לפי שיטת האר”י ז”ל, שראו במשכן השתקפות של העולם הרוחני, הסבירו ש12- הנשיאים מקבילים ל12- המזלות. עצם קריאת שמות הנשיאים וקורבנם פותחת את המזל לפרנסה, לזוגיות, לבריאות ולהכוונה לדרך רוחנית לילידי חודש טבת:

“יברכך ה’ וישמרך, יאר ה’ פניו אליך ויחנך, ישא ה’ פניו אליך וישם לך שלום” (במדבר ו’ כ”ד-כ”ו)

“ביום העשירי נשיא לבני דן אחיעזר בן עמישדי: קרבנו קערת כסף אחת שלושים ומאה משקלה מזרק אחד כסף שבעים שקל בשקל הקודש שניהם מלאים סולת בלולה בשמן למנחה: כף אחת עשרה זהב מלאה קטורת: פר אחד בן בקר איל אחד כבש אחד בן שנתי לעולה: שעיר עיזים אחד לחטאת: ולזבח השלמים בקר שנים אילים חמישה עתודים חמישה כבשים בני שנה חמישה זה קרבן אחיעזר בן עמישדי” (במדבר ז’ ס”ו-ע”א)

 

תיקון ה”עצמי” לבן מזל חודש טבת

לפי מדית הרחמים האלוקית, בשיטת המקובל האלוקי הרב משה קורדוברו זצ”ל

אם ה”אני” הינו ה”אגו” של האדם, הרי ה”עצמי” הוא אופיו הגרעיני של האדם. איתו הוא נולד ולא ניתן לשנות אותו על-ידי חינוך או הרגלים. כל נסיון לגעת ב”עצמי” של האדם מסכן ומערער את בריאותו הנפשית. על פי המקובלים הדרך היחידה לפיתוח ה”עצמי” והצמחתו היא באמצעות מעשים שנעשים לטובת הזולת ובזכותם האדם מתעלה מעל נטיית ה”אגו” שלו.

במעשים אלו באים לידי ביטוי מידות אלוהיות הנקראות בקבלה “מידות הרחמים”. האדם מקיים את הנאמר לו בספר בראשית “והייתם כאלוהים”, נתינה שאינה נובעת מהרצון לקבל תמורה.

ליליד טבת, קריאת המילים הבאות פועלת בנקודת ה”עצמי” ומפעילה בנפשו את “מידת הרחמים” – “תיתן אמת ליעקב” – לא לנסות לתקן את מעשי השני בדרך של עורמה או מניפולציה אלא רק בדרכי אמת.

 

חיזוק היכולות הפיסיות – למזל יש גם השפעות על הגוף. תסכולים שבנפש, בעיות רגשיות ואי מימוש הפוטנציאל האישי מהווים את מקור הבעיות.

(הדברים הבאים הינם המלצות בלבד, ואינם באים להחליף יעוץ רפואי וקביעת אבחנה על-ידי רופא בשעת הצורך).

הרגישות של בן טבת הינן בשלד, בשיניים, בשיער, בכיס מרה ובכבד, הוא עלול להתקף בהיסטריה כשהוא נתון למצבי לחץ.

עבדו איתו על יציבה נכונה, חיזוק שרירי הבטן והגב. מומלץ לו לעבוד עם מכשירים כיוון שיש לו יכולת שרירית גבוהה, וכדאי לפתח אותה. הקפידו על מזרן בריא לגב. למדו אותו לשמור על הגיינת הפה ובריאות השן. למדו אותו לנוח. דברו איתו על התסכולים והלחצים שלו. לפני מבחנים ותקופות לחוצות קיימו איתו מערכת שיחות מקדימה. השיער משמעותי לו מאד ולכן אפשר להציע לו לשנות תסרוקת דווקא בתקופות של מעברים (תחילת לימודים במוסד חינוכי חדש, לפני מבחן חשוב או אחריו וכד’).

 

 

רזיאל פריגן

רזיאל פריגן הוא קאוצ'ר, מנטור ויועץ אישי, ובינאישי, מייסד ומורה לשיטת האקסתרפיה XTP. סופר, חוקר ומרצה למיסטיקה יהודית. יזם אינטרנט ופעיל חברתי.

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

four × five =

בדוק גם
Close
Back to top button