חודש כסלו
מזל קשת
“המליך אות ס’ בשינה וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם קשת בעולם וכסלו בשנה וקבלה בנפש” – ספר יצירה פ”ה, מ”ט
חודש כסלו מסמל את היכולת האנושית לאגד את כל צבעי הקשת, את כל הגוונים ואת הסגנונות השונים שבהווייתנו החברתית.
יליד כסלו הוא בעל יכולת מופלאה להתיידד עם כל סוגי האנשים ללא הבדל. ערנותו לכל המתרחש בסביבתו ויכולת לרכז ניגודים במקום אחד, מקנות לו את תכונות המארח והחבר מהמעלה הראשונה. מכאן נובעת יכולת ההפקה שלו במובנה הרחב.
יש בו צורך לקבוע תבניות התנהגותיות ואת ההתנהלות בסביבתו, כשהוא נוהג בעוונה מופגנת, ומגלה יכולת של הפעלה ושליטה מרחוק על ההתרחשויות.
הצורך שלו בחברות נובע מאי רצונו לחיות לבד. הפרידות קשות עליו, ועצם המחשבה על פרידה אפשרית גורמת לו למצות עד תום את קשריו השונים בתחום האישי ובתחום הבין אישי והחברתי הרחב.
יש בו מן המלכות ומתכסיסי המלכות, אולם, עם כל זאת הוא מוצא את מקומו כמשפיע דוקא מאחורי הקלעים. הוא בן לוויה נפלא.
בטחונו העצמי נובע מהיכולת שלו לקבל את עצמו למרות כשלונותיו. הוא רואה בכשלון מורה דרך, ממריץ ומאיץ. מכאן מקור בטחונו ליטול סיכונים גם כשהסיכויים נראים כמעט אפסיים. יש לו יכולת של תנועה נגד הסזרם ויכולת עמידה מול הבלתי אפשרי. תמיד הוא מצליח להוכיח, שאם מאמינים הבלתי אפשרי הוא אפשרי.
תמצית הווייתו מונחת בעולמו הרגשי ובפנימיות נפשו. ליבו עירני, וחיי הרגש חשובים לו מאד. יש לו צורך באהבה כנה ואמיתית, הוא אינו מסתפק בתחליף. הוא מעדיף להישאר לבדו כשהוא מפגין כלפי חוץ חוסר איכפתיות, אבל בתוך ליבו הוא משתוקק וכמה למגעה הקרוב של האהבה. האהבה בונה ויוצרת אותו, היא מקור יצירתיותו.
הוא דינמי ותזזיתי, יש לו יכולת לעבוד שעות רבות, הוא צורך מעט שעות שינה, וכשהוא ישן, שנתו שלווה ואיכותית.
יש לו נטייה לטפח אנשים במצוקה. הוא מאמין ביכולתו לשפר מצבים קשים של עצמו ובסביבתו. הוא משמיע את דעותיו בדרך של הוראה וציווי.
יש לו צורך לדעת ולהבין דברים לעומקים. נטייתו לחיפוש דעת גורמת לו ללמוד ולהחכים בכל סוג של חוכמה ללא הבחנה, החל בפילוסופיה ועד ההתעסקות במגיה.
יש לו צורך בחיי אמת, ברגע שהוא מבין שחייו בשקר יסודם, הוא משנה מייד את אורחות חייו מהקצה אל הקצה. הוא אינו מסתפק ברגיל ובשגרתי, הוא שואף להצטיין ולהגיע לשיאים.
הוא אדם ישיר ותמציתי השונא ללכת סחור סחור, הוא מתמודד עם עיקר הבעיה ופותר אותה במהירות.
הוא אוהב לחלוק את הנאותיו עם חבריו ועם הסובבים אותו, רוצה שיכירו אותו ויכירו בו. הוא בוחר תמיד את הטוב ביותר עבורו.
הוא אדם היודע לשמור את סודותיו בקנאות, ולמרות שנראה על פניו הוא פתוח וכן, את האמת רק הוא יודע. הוא אדם חכם המפגין עושר פנימי רב, מעריך חוכמה ותופס אותה כמקור כוח.
האהבה בונה ויוצרת אותו, היא מקור יצירתיותו.
המלצות ליצירת סביבת חינוך תומכת
“בנימין זאב יטרף בבוקר יאכל עד ולערב יחלק שלל”
(בראשית מ”ט, כ”ז)
ילד זה חייב לגדול באווירה קבועה של חיבה והערכה. מערכות יחסים עם ילדי כסלו אינן יכולות להסתכם ביחסי הורה/ילד אלא חייבות לכלול גורמים נוספים. הוא לא יסכים להישאר לבד כשאתם יוצאים לבלות, אלא ירצה להצטרף אליכם. הוא אוהב מאד לשיר ביחד, קחו אותו אתכם לערבי שירה. שתפו אותו בתוכניותיכם המשפחתיות, תנו לו לעזור לכם בהכנות לקראת בואם של אורחים, עזרו לו לטפח יחסי ידידות עם חבריו כדי שיוכל להפיג את תחושת בדידותו.
חישפו אותו לתחומי התעניינות רבים, הוא ערני וקולט מהר את עיקרי הדברים, ואחר-כך משתעמם. דאגו להמציא לו חומר מעניין וחדש באופן קבוע.
השינה חשובה לו מאד, למדו אותו ללכת לישון בזמן. יש לו צורך בטיפוח גופו ועידונו, אפשרו לו להקדיש זמן לצרכיו האישיים. גם אם נראה לכם שיש לו בעיה עם אוכל, אל תכפו עליו מאכלים שאינו אוהב, הוא יודע מה מתאים לו ומה נכון לו לאכול.
הוא יעשה הכל ברגע האחרון, כשכבר לא תהיה ברירה, אבל תמיד יצליח לעמוד במטלות המוטלות עליו. צריך ללמד אותו להתארגן, להסביר לו את היתרונות של עשיית דברים בזמן הנכון, ליצור איתו לוחות זמנים, לא מתוך כפייה אלא בדרך חברית ונעימה. הוא יעדיף לעשות זאת אתכם מאשר לבדו, השתדלו לעבוד וליצור יחד איתו.
בתחומי התעניינותו המגוונים יש כדי לגרום סחרחורת לבוגר שנמצא בסביבתו, הוא עושה במן בזמן דברים אחדים: כותב, שומע מוסיקה, עונה לטלפון וגם מקשיב לשיחה לידו.
נטייתו הטבעית היא אל השטחי. וחייבים ללמד אותו להעמיק. אל תעשו איתו שני דברים בו זמנית, כשאתן מדברים איתו, התפנו רק לכך, הביטו בעיניו, תנו לו את התחושה של ריכוז מקסימלי.
חייבים להיות ישירים איתו, יש להגדיר באופן ברור מה רוצים ממנו, הוא שונא עמימות.
בטחונו העצמי הוא הנכס החשוב ביותר שלו. יש שבטחונו העצמי מתפרש בטעות על ידי הוריו ומוריו כחוצפה, אולם בפועל הוא רוחש כבוד אדיר לאנשים בוגרים. הוא מעריך את חוכמתם ויחס הביטול שהוא מפגין לפעמים, נובע מהבנתו שיוכל לעשות את אותן פעולות בזמן קצר יותר. יכולת הקליעטה הנפשית שלו היא גדולה, אבל יכולתו להשתחרר מזיכרונותיו מעטה, יש לעזור לו מפעם לפעם לנקות את מגירותיו, להיפטר מאוספים ההולכים ונערמים וממלאים את חדרו.
צימאונו האדיר לידע מביא אותו לקריאת ספרים מסוגים שונים. כדאי להשגיח על חומר הקריאה שלו כיוון שהוא משפיע על נפשו הרגישה.
נסו להכניס מימד רוחני בחייו, באמצעות ספרים, רומנים היסטוריים, מעשי גבורה של אישים וכד’, כדי לעזור לו לממש את האומץ הטמון בו ואת יכולותיו המגוונות של בן מזל זה. הוא “צדיק נסתר” הוא יעזור לזולת בלי לבקש תמורה והכרה וגם לא יראה בכך דבר הראוי לציון.
יש לו יכולת גדולה להפיק, עזרו לו לאתר הזדמנויות כאלו וכוונו אותו אליהן. הוא אלוף ההתחלות, בשיא המרץ יפרוץ לכל פרוייקט חדש, למדו אותו לסיים דברים, לסגור קצוות או לחילופין לשתף אחרים היכולים לגמור עבורו מטלות. יש לו נטייה לחיצוניות, לויתור על התור, למדו אותו להתבונן לעומק.
בטחונו העצמי הוא הנכס החשוב ביותר שלו.
חיזוק יכולותיו של בן חודש חשוון על פי הקבלה
שמות ואותיות למזל וברכה – על פי הקבלה, לפי שיטת האר”י ז”ל, החודשים מבוטאים באמצעות שבטי ישראל. במשך הדורות נשמר הידע שהאישיות של ראשי השבטים הוציאה מן הכוח אל הפועל את המזל של החודש.
השמות הבאים משתייכים לשבט בנימין, המסמל את חודש כסלו, ומשמשים כסגולה למזל וברכה לילדי חודש זה. ניתן להוסיפם כשמות שניים או כשם משפחה. ניתן להפוך את סדר האותיות בתוך שמות אלו. אם מחפשים שם לעסק שהוקם בחודש זה, שמות אלו מסוגלים להביא ברכה והצלחה. השמות הם: בנימין, בלע, בכר, אשבל, גרא, נעמן, אחי, ראש, מפים, חפים, ארד, יוסף, שאול, קיש, ימיני, ירמיהו.
בכתבי המקובלים מובאות דוגמאות של דמויות, אשר מימשו במהלך חייהן את מלוא הפוטנציאל הנמצא במזל, וסמלים המייצגים יכולות אישיות.
המקובלים הבדילו בין יכולות פיזיות (חומריות/כלכליות) שסומלו באמצעות אחד ממלכי ישראל, לבין יכולות רגשיות אשר סומלו באמצעות נהר ונחל, ויכולות נפשיות (שכליות/רוחניות) אשר סומלו באמצעות אחד מנביאי ישראל.
התבוננות בהם מזכירה לנשמה את דרכה המקורית:
עוזיה (מסמל יכולות פיזיות), נהר כבר, נחל הערבה (מסמלים יכולות רגשיות), אלישע (מסמל יכולות נפשיות).
כשבאים לבחור שם לילדי חודש חשוון, המקובלים ממליצים להשתמש באותיות הבאות, לפי סדר עדיפות יורד. אותיות אלו מבטאות את התכנים הרוחניים של בן חודש חשוון, ושילוב של לפחות אחת מהן בשם האדם משפיע ברכה ויוצר חיבור בין ממדיו השונים.
האותיות הן: ס, ג, ן, ק
חיזוק המזל – לצבעים יכולות להכניס את האדם להלך נפש מסויים.
בקבלה נמצא שימוש מעמיק בהתאמת הצבעים להלכי נפש ורוח.
ליליד חודש כסלו מומלץ לשלב את הצבע כל הצבעים בסביבתו הקרובה. מגוון רחב של צבעים מחזק את כישוריו המגוונים של יליד חודש זה.
מימד נוסף לחיזוק יכולותיו של יליד כסלו, על פי המקובלים, נמצא באבני החן בחושן.
לאבן משויכות סגולות להצלחה חומרית, רפואה, שמירה והגברת יכולות הביצוע של האדם.
לאבן מיוחסת גם היכולת לאזן ולתקן את הראוי לתיקון בתכונותיו של האדם הנובעות ממזלו.
לילידי כסלו מומלץ לענוד או לשאת את אבן היושפה (JASPER).
תיקון המזל – לכל חודש יש מעלה ויש חסרון, לא פעם מופיע חסרון במזל שניתן לתקנו, לפי דעת המקובלים, באמצעות קריאת פרק מספר תהילים. פרקי תהילים מסוגלים ליצור רטט אנרגטי ולהשפיע השפעה מתקנת. הפרק משמש כתפילה לבורא עולם להצלחה ולרפואה שלמה. לכן, כשבן חודש כסלו זקוק לברכה, לישועה, להצלחה ולרפואה, ולפעמים לנחמה, הוא יוכל למצוא סעד בקריאת פרקים ס”ז, צ”ג (מומלץ לקרוא פעמים אחדות, מתוך כוונה והתרכזות בכתוב).
פתיחת המזל – ישנה פרשה בתורה הנקראת “פרשת הנשיאים”, העוסקת בקורבנות שהביאו 12 הנשיאים בחנוכת המשכן. המקובלים, לפי שיטת האר”י ז”ל, שראו במשכן השתקפות של העולם הרוחני, הסבירו ש12- הנשיאים מקבילים ל12- המזלות. עצם קריאת שמות הנשיאים וקורבנם פותחת את המזל לפרנסה, לזוגיות, לבריאות ולהכוונה לדרך רוחנית לילידי חודש כסלו:
“יברכך ה’ וישמרך, יאר ה’ פניו אליך ויחנך, ישא ה’ פניו אליך וישם לך שלום” (במדבר ו’ כ”ד-כ”ו)
“ביום התשיעי נשיא לבני בנימין אבידן בן גדעוני: קרבנו קערת כסף אחת שלושים ומאה משקלה מזרק אחד כסף שבעים שקל בשקל הקודש שניהם מלאים סולת בלולה בשמן למנחה: כף אחת עשרה זהב מלאה קטורת: פר אחד בן בקר איל אחד כבש אחד בן שנתו לעולה: שעיר עיזים אחד לחטאת: ולזבח השלמים בקר שנים אילים חמישה עתודים חמישה כבשים בני שנה חמישה זה קרבן אבידן בן גדעוני” (במדבר ז’ ס’-ס”ה)
תיקון ה”עצמי” לבן מזל חודש כסלו
לפי מדית הרחמים האלוקית, בשיטת המקובל האלוקי הרב משה קורדוברו זצ”ל
אם ה”אני” הינו ה”אגו” של האדם, הרי ה”עצמי” הוא אופיו הגרעיני של האדם. איתו הוא נולד ולא ניתן לשנות אותו על-ידי חינוך או הרגלים. כל נסיון לגעת ב”עצמי” של האדם מסכן ומערער את בריאותו הנפשית. על פי המקובלים הדרך היחידה לפיתוח ה”עצמי” והצמחתו היא באמצעות מעשים שנעשים לטובת הזולת ובזכותם האדם מתעלה מעל נטיית ה”אגו” שלו.
במעשים אלו באים לידי ביטוי מידות אלוהיות הנקראות בקבלה “מידות הרחמים”. האדם מקיים את הנאמר לו בספר בראשית “והייתם כאלוהים”, נתינה שאינה נובעת מהרצון לקבל תמורה.
ליליד כסלו, קריאת המילים הבאות פועלת בנקודת ה”עצמי” ומפעילה בנפשו את “מידת הרחמים” – “ותשליך במצולות ים כל חטאותם” – צריך לראות בכל אדם חבר, עליו ללמוד לקבל גם את בעי המידות הרעות כאחים ולא לשפוט אותם.
חיזוק היכולות הפיסיות – למזל יש גם השפעות על הגוף. תסכולים שבנפש, בעיות רגשיות ואי מימוש הפוטנציאל האישי מהווים את מקור הבעיות.
(הדברים הבאים הינם המלצות בלבד, ואינם באים להחליף יעוץ רפואי וקביעת אבחנה על-ידי רופא בשעת הצורך).
הרגישות של בן כסלו הינה בתפקודי ראות, בשרירים ובירכיים, הוא סובל מחומציות יתר בקיבה.
הרחיקו אותו מסביבה של מעשנים, למדו אותו תרגילי נשימה עמיקה, נשימות בטן, למדו אותו לא לפתח יחס שלילי לסביבה, הוא נבנה מאמונה וביטחון.
למדו אותו התעמלות של מתיחות והארכת השירים. פתחו בו תדמית חיובית על עצמו. סייעו לו להיות מי שהוא חושב שהינו, ולהגשים כל תכונה שתגלו בו בגיל צעיר.