מאמריםשיפור עצמי

בשביל להצליח בגדול צריך ‘מניע’ גדול!

יום 41 למסע מתלות מוחלטת, לעבר עצמאות אישית. מסע חיים לבירור יחודי – כאדם. בשביל לענות על השאלה מיהו אני? נצטרך קודם לברר מהו סלע התשתית עליו בנויות כל קומות אישיותינו?

במסע היום נעמיק בספירת יסוד בבירור וחקר אחר מהו ‘יסוד היסודות’ עליו נבנה עולמי. ה’אני’ כמרכז העולם.

עקרון ראשוני מנחה הינו הידיעה אם דבר מה קורה בעולמי הוא קורה בגללי, הוא יכול להיות שם כיוון שאני מרשה לו להיות, לקרות, להופיע. בשלב השני של הידיעה אני מבין שאני גורם לו לקרות לא רק מרשה אלא ממציא, ‘יוצר מציאות’.

עד השלב הזה למדנו לשלוט ולארגן את עולם שמסביבנו. הכנסנו אותו לסדר ולמדנו ליצור מערכת יחסים בין הבחוץ הקורה מחוץ לנו לבין מה שאנחנו חושבים ומסיקים ממה שקורה לנו.

היום אנחנו נכנסים לעומק המבנה הרוחני שלנו כבני אדם ליסודות ומנסים להבין את העקרון שסביבו בנויים חיינו

בלשון הזהב של הנשר הגדול הרמב”ם בהלכות יסודי התורה הוא מעמיד את ראשונית הקיום על מציאות האל כנמצא וכפועל יוצא כממציא המציאות. והוא אומר:

‘יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון. והוא ממציא כל הנמצא.

וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו.

ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי, אין דבר אחר יכול להימצאות.

ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים, הוא לבדו יהיה מצוי ולא ייבטל הוא לביטולם: שכל הנמצאים צריכין לו והוא ברוך הוא אינו צריך להם, ולא לאחד מהם’.

לעניננו, האדם הנברא בצלם ודמות האלוהים הוא חייב מוכרח להיות קודם כל ‘נמצא’ וההוכחה לכך היא שהוא ממציא את מציאותו.

ככל שאנחנו מתקרבים לתכלית השגת ‘עצמאות’ אישית מסע החיים נעשה תובעני יותר, מערים עלינו קשיים מאתגר אותנו למצוא מניעים חזקים שיהיו משקל נגד לקשיים ויהוו קטליזטור להמשך ההתפתחות האישית והצמיחה.

שמעתי פעם פירוש מעניין לסיבה מדוע הכסף נקרא ‘מטבע? כיוון שכל אחד היה רוצה שיבוא יום ויטביעו את דמות דיוקנו על המטבע.

הקשיים שבדרך מחדדים לנו את הצורך בהבנת המניעים שלנו. הקושי מכריח אותנו לבוא חשבון האם הסיבה שבשמה יצאנו כל אחד לדרכו אכן מצדיקה את המחיר הכבד של ההשגיים עד כה.

כל תשובה שניתן בשלב זה מצדיקה את המניע להיישג עד כה אולם הישג חדש מצריך מנוע מניע שווה ערך להישג עבורנו.

ישנם מצליחנים רבים שמסבירים את הצלחתם בכך שהיו ‘ילדים רעבים’ והכאב שנלווה לערב הניע אותם להשיג כל כך הרבה כסף ונכסים שהם וילדיהם ונכדיהם לא יהיו רעבים לעולם. סיפר לי פעם אדם עשיר בקנה מידה עולמי שגם היום אחרי הרבה מאוד שנים כשהוא פותח את המקרר (הענק) למרות שהוא מלא הוא רואה אותו ריק.

מה שמוזר אצל הרבה מאוד ‘מצליחנים’ שדווקא בשיא ההצלחה הם עושים הכל מתמכרים כביכול לסיכונים, לסמים, הימורים, הורסים את התא המשפחתי עד שלבסוף נכנסים לחובות אדירים פושטים רגל וחוזרים להיות מה שהם ברחו ממנו כל החיים, חוזרים להיות ‘הומלסים’. זה לדעתי קורה כיוון שבשיא ההשגים הם לא חשפו את ‘יסוד היסודות’ של מי שהם. נדמה היה להם שההצלחה ומה שהיא מקנה בעקבותיה די בהם בכדי שהצלחה תמשיך הם פרשו ונתנו לכסף להמשיך לעשות כסף הון יוצר הון ורק בדיעבד הבינו שאם אתה לא מתדלק את עולמך ובעצם קיומך קיומו, לא יהיה כלום כי לא היה כלום.

רזיאל פריגן

רזיאל פריגן הינו סופר, הוגה קיומי ופרשן. מייסד המרכז הטיפולי אבחוני קבלי 'ReviveLife' ושיטת האקסתרפיה. מדריך רוחני ויועץ אישי.

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

Back to top button